Jedná se o možná největší novinku hry. V Pro Street už nemůžete počítat s odpouštěním při srážkách s mantinely či okolním prostředím. Samozřejmě, pokud se lehce otřete o soupeře nebo nějakou tu překážku, moc se nestane - maximálně se rozklíží plechy a vůz se začne o něco hůře ovládat. Větší nárazy však už končí fatálně. Nicméně domníváme se, že v plné verzi bude tato položka volitelná, a milovníci odrážení ode zdí si tak jako tak přijdou na své. I tak jde ale o příjemné překvapení. Abychom si však dobře rozuměli - implementace modelu poškození z Need for Speed ještě nedělá simulátor. To ani omylem. Dokonce bychom řekli, že chování vozů se od minula příliš nezměnilo. Opět s nimi s trochou šikovnosti lze vybrat jakoukoliv zatáčku i v posledních chvílích. To je ostatně stále nejjednodušší manévr, jak se dostat před soupeře, kteří pořád až příliš poctivě přibržďují. I tak je ovšem poškození menší revolucí. Vždyť nějakých jedenáct let byla auta v Need for Speed nezničitelná. A nyní jako by si autoři ony ztracené roky vynahrazovali. Z vozů odlétávají nejrůznější části. Poškození vidíte i tehdy, když do vás někdo ťukne zezadu apod. Kapitola sama pro sebe je potom ona absolutní destrukce. Vylétnete-li na příhodném místě v plné rychlosti z dráhy, už si pochopitelně nezajezdíte, na druhou stranu se budete moci kochat krásnými přemety drahého bouráku, jenž v kotrmelcích postupně ztrácí veškerou svou parádu. Párkrát si to určitě zkuste!
Dodejme, že v Nevadské poušti usednete za volant BMW M3 E92. Na jeho chování jsme si chvíli museli zvykat, jde o jedno z těch aut, které nemá úplně nejprůhlednější reakce a v několika prvních jízdách nás určitou těžkopádností, ale zároveň tendencí ke kličkování nechalo v pěkném štychu. Notoričtí fandové Need for Speed tak s ním na začátek možná budou mít určité problémy, ty ale brzy vymizí, protože i toto BMW má arkádový základ, na který je s trochou cviku možné se spolehnout. O to tradičněji působí Nissan GT-R. Toho si užijete na jednom z německých městských okruhů (na nich se bude odehrávat většina ze závodů), kdy je vaším cílem ve dvou kolech prostě a jednoduše skončit první, tedy před sedmi soupeři. Na této trati a s tímto vozem na nás dýchlo staré dobré Need for Speed. Přetlačovaná s konkurenty na sebe nedlouho po startu nenechá čekat a nacházení vhodného prostoru na trati k předjetí je i nadále hlavní starostí. Tady už si užijete krkolomných zatáček, které jsou teď dopředu vyznačeny na obrazovce stupněm obtížnosti. Opět to souvisí s lehkým ubráním na arkádovosti. Některé jsou opravdu ostré a bez zpomalení byste dopadli špatně. Abyste to neměli zase tak moc těžké, rozhodli se autoři zakomponovat vyznačení ideální linie, které je typické pro hardcore závodní simulátory. Tím Pro Street rozhodně není a nelze tak říci, že by ideální stopa byla vždy tou nejlepší možnou. Krása akčního závodění spočívá v tom, že si sami najdete nejlepší cestičku k vítězství - a to můžete i zde.
Need for Speed: Pro Street používá nový grafický engine a je to znát hned ze dvou aspektů. Na hru je opravdu pěkný pohled, na druhou stranu je ale velmi hardwarově náročná, navíc demo se zdá být ne úplně vyladěné. Na testovací sestavě s dvoujádrovým procesorem, 1,5 GB RAM a grafickou kartou Radeon 1950X hra zcela nepochopitelně vypadala tak, jak vidíte na okolních obrázcích, tedy hnusně. Přitom bylo evidentní, že si s takto poskládaným počítačem nerozumí. Zkoušeli jsme ale i další, mnohdy slabší sestavy a na nich Pro Street šlapalo víceméně dobře. Možná tak jde opět o nějaké nedorozumění s grafikou od ATi, k nimž čas od času dochází. Zvuky nejsou špatné, byť se nedá říci, že byste podle nich poznali ten který vůz, na druhou stranu to při závodech slušně burácí, což dokresluje napjatou atmosféru. Té napomáhá i částečně rocková, částečně punková hudba, jež je samozřejmě otázkou vkusu, nám ke hře nicméně sedla.
Z dema Need for Speed: Pro Street stále nemáme jednoznačné pocity, a to nikoliv z důvodu horší optimalizace, ale především proto, že autoři nakročili směrem k simulaci, ale zároveň zůstali hluboko v poli arkády. Výsledek na nás působil mírně rozháraně. Model poškození rozhodně chválíme, někdy je však ale až moc přísně uplatňován. Hráči NfS přeci nejsou zvyklí, aby po větší bouračce museli restartovat závod. Na chování některých aut je pak třeba si zvykat, ale to snad nebude takový problém. Mnohým naopak budou chybět honičky s policajty - oficializace závodních mítinků působí trochu jako sterilizace, ale vyčkejme, jak to celé bude fungovat v plné verzi. Ta vychází v polovině listopadu.
Jak dlouho se ještě můžeme nahánět s potretslicií? NFS vylézá z ilegality na povrch, ale nezapomíná přitom na své kořeny. S několikadenním předstihem před oficiálním oznámením jako jediní na internetu odhalujeme veškeré detaily o nové hratelnosti PRO STREET.
Když vám člověk, který dělá nejlepší (ROFL-překl.) a nejpopulárnější závodní hru světa, během prezentace pro vybrané novináře z celé zeměkoule říká, že v zásadě máte štěstí, že s ním mluvíte, protože na začátku roku proletěl během závodu čelním sklem, tak víte, že jste narazili na toho pravého. Zvláště když dodá, že při tom rozbil čtvrté ze svých pěti aut a jeho oblíbený vrak měl asi 500 koní. Když až na konci začíná vyprávět, jak budou svou vlajkovou hru měnit a vysvětluje proč, tak asi není důvod, proč mu nevěřit…
Přestože se Carbon prodává nejlépe ze všech NFS, čas nelegálních závodů a krkolomné jízdy v městské dopravě končí. Před pár léty divné, dnes logické. Kultura tuningu, ze které vznikly novodobé díly Need for Speed, dorostla a organizuje oficiální závody. Bez pravidel a velkých médií jako ve formuli, zato se závodním duchem čistým jak sto-oktanový benzín. Řidiči a mechanici chtějí jedno: respekt na ulici. A budou ho mít!
Pro Street je starší bratr Undergroundů. Lidé, kteří vytunili svoje auta, zaplatili těžké pokuty a vyjížděli do noci, jsou známí jenom v úzkém kruhu, jinde nic neznamenají. Chtějí všeobecné uznání, takže jdou na oficiální tratě. A to je zásadní novinka Pro Streetu, která mění pár pravidel a tím zásadně mění herní tvář.
• Bouračky zásadní novinkou
Když už tedy nebudeme porušovat zákon, tak alespoň konečně půjde sešrotovat auto. Po pár letech, kdy se auta odrážela jako při pinballu, konečně každá kolize zanechá stopu na karoserii. Jak tvrdí šéf vývojářů z EA, tak právě dřívější ilegálnost závodů stála v cestě k domluvě s automobilkami. Ty teď už u legálních závodů nemají námitky. Na poškození přes rok pracuje (a bude pracovat až do vydání letos v listopadu) speciální tým, za účasti fyziků z Vancouverské univerzity. Mají na starost pouze kolize, odřeniny, vysypaná okna atd.
Efektnost nehod je už teď na slušné úrovni, zvláště, když se auta válí přes střechu. Okna praskají, plechy se ohýbají, uhlíková vlákna se tříští (každá část se deformuje podle materiálu, ze kterého je) a utrhnuté kola se kutálejí pryč. Po každém otření na voze zůstanou šrámy – a to až do konce série závodů. Mimochodem! Automobilka BMW si domluvila zvláštní podmínky a to takové, že jejich autům se nebudou vysypávat skla, což má pomoci jejich image velmi bezpečných aut.
Podle slibů EA ve hře bude i určitý systém bodování za stupeň zničení auta. Všechno to má ovlivňovat, jak pojede auto. Při troše snahy půjde změnit sporťák na nepojízdný vrak, ale tvůrci ujišťují, že poškození tu je pro navození emocí a ne aby zničilo zábavnost hry. Proto první tři stupně poškození mají mít na jízdu značně omezený vliv. Samozřejmě, jestli si někdo v autosculptu dvě hodiny nastavoval spoilery, sání atd., aby mu auto líp sedělo a potom v první zatáčce zaparkuje do svodidel, tak to pro něj ztrácí celý efekt.
• Pilování vítězství
Autosculpt bude silně upravený a kromě vzhledu mění chování auta (konečně? - překl.). Na jeho obrazovce jsou vidět v reálném čase přepočítavané hodnoty, jak například rozšíření sání na masce mění chod motoru, aerodynamiku, zrychlení, váhu a maximální rychlost. Zlepšující se vlastnosti svítí zeleně, zhoršující se červeně. K tomu samozřejmě třeba nastavení převodovky a taky, jako třešnička na dortu, aerodynamický tunel pro otestování celé konfigurace. Na vnitřní tuning poslouží přes 90 míst na nová vylepšení, 30 možností jejich nastavení a přes 1000 součástek. Všechno od známých výrobců a s reálným vlivem na jízdu. Může být lepe?
• Vítejte na závodním okruhu
Ano, může. Každé auto se ve hře bude vyskytovat ve čtyřech variantách (tzv. blueprints), půjde uložit a potom použít ve čtyřech druzích závodů. O příběhové zápletce ještě nevíme nic, ani jestli vůbec bude. Ale podle autorů by to bez motivace nešlo. Každý víkend se hráč dostaví na jedno z mnoha realisticky vytvořených míst na celém světě, aby závodil ve čtyřech typech závodů. Zaprvé standardní závod na uzavřeném okruhu s jediným pravidlem… bez pravidel :-) Připomíná to TOCA Race Driver - aneb několik desítek závodníků v různých vozech startuje současně a má ujet daný počet kol…
A fakt, že se jezdí v různých vozech, je celkem podstatný, jelikož kvůli ilegálním kořenům si tady může jezdit kdo chce čím chce, prostě bez omezení. Už teď mají autoři licence na 28 automobilek, včetně Hondy, které reprezentují přes 40 let historie automobilového průmyslu. Co víc, mezi nimi jenom 8 supersportů, protože v reálných závodech tohoto typu se supersporty nikdo nejezdí - jsou moc drahé na rozbití :) Takže převažují auta střední třídy s obrovským potenciálem co se tuningu týče.
• Další herní módy
Druhým typem závodů je Drift. Divoká bestie, klikatá trať, dým zpoza kol a cíl: jak co nejdéle udržet auto v kontrolovaném smyku. Tady se ukazuje význam starších aut. Se Zondou by tu těžko někdo pochodil, zato takový starý muscle připravený na tenhle typ jízdy, to je jiná. Zajímavá je jízda ve více autech, kdy do druhého nesmíte ťuknout, ale jet co nejblíže… čím blíž, tím větší násobitel bodů.
Speed Challenge, třetí víkendovou akci, tvoří kus závodní tratě od startu po policejní radar - čím větší rychlost na konci, tím lépe. A ano, tady se opravdu hodí supersport. Posledním typem závodů je Drag Race, ale zatím nespatřen. Bylo jenom řečeno, že bude a že bude jiný.
Ve hře tudíž jsou celkem čtyři typy závodů, ale nebude povinností být vítězem pokaždé, nýbrž být první až na konci víkendu, tzn. po součtu všech 4 umístění. Je to úleva pro slabší hráče, ale profíci mají něco navíc: když budou opravdu dobří třeba v driftu, tak můžou jet závod s králem driftů… a když se stanou králi ve všech 4 disciplínách, můžou soupeřit s tím nejlepším z nejlepších. Vyhrát tak mohou nekoupitelná auta. Skoro celá hra se bude skládat ze závodních víkendů, takže přijde o svobodu ve městě, hledání protivníků na křižovatkách, závody v horských serpentinách nebo na dálnici, jinak řečeno - asi nejrazantnější změna v dějinách NFS.
• PRO pro fanoušky
Na novinářské prezentaci se také mluvilo o tom, že Pro Street se pořád snaží být hrou pro všechny, ale že půjde vypnout různé pomocníky řízení a získat tak realističtější model řízení. Richard Burns to sice není, ale obtížnost oproti MW nebo Carbonu dosti vzrostla. Auto jde snadno do smyku, dlouho brzdí a mnohem obtížněji se vybírají esíčka. EA se snaží zachovat agresivnost aut, budou brutální a jejich síla má být cítit.
Verze na PC bude stejná jako na konzole, což znamená především vizuální orgie. Obrovský význam tvůrci přisuzují kouřovým efektům. Vznikají, kde mají, jsou husté a prostorové, pomalu se rozplývají a vůbec se chová jako reálný kouř. Změna nastala i u aut, budou fotorealistické, ne neonovo-plastové. A hlavně mnohem realističtější, jako ostatně celé NFS Pro Street.
Tento čtenářem zaslaný článek je neupravovaným překladem preview od autora Sweter z červencového čísla polského časopisu PLAY.